De trouwe lezer van dit blog weet dat ik al jaren lid ben van het Master Photographer’s Network (MPN), een club professionele fotografen die samen werken aan het steeds beter worden in hun vak. MEESTERSCHAP is het doel! Binnen deze groep leer ik heel veel, en af en toe mag ik ook iets vertellen. Zoals afgelopen maandag tijdens onze jaarlijkse doe-dag. Op een hele gave locatie (‘t Achterhuis in Udenhout) vonden 5 workshops plaats waarvan ik er een mocht geven. Het onderwerp dat ik toebedeeld kreeg: groepsfotografie. En: ik kreeg ook 4 modellen: mooie heren in dandy herenmode (van Hype Heroes en Barberstation).
[Klik op de foto’s om ze groter te zien!]
Nou doe ik graag en vaak groepsfotografie. Maar dat geldt voor alle fotografen bij de MPN. Dus de vraag word dan: hoe vertel ik iets nieuws? Want een lamp links en een lamp rechts — dat kunnen we allemaal wel. Dus: de uitdaging: doe iets origineels.
Move the flash
Mijn idee: beweeg de flits. Ik heb de twee groepsfoto’s die u bij dit blogje zie gemaakt door tijdens de shoot ieder persoon apart te belichten op een aparte opname, en vervolgens in Photoshop samen te voegen.
De achterliggende gedachte is dit. Als je kijkt naar de Nachtwacht van Rembrandt (o maar een bekend groepsportret te noemen), dan zie je dat het licht uit één richting komt. Toch is het ene karakter meer belicht dan het andere. Zo vestigt de schilder de aandacht precies waar hij die wil hebben.
Met verf is dat natuurlijk makkelijk te bereiken, maar met flitslicht dat op één plaats staat niet. Dus laat ik regelmatig een assistent met een lamp door mijn beeld heen lopen die dan de karakters één voor één belicht. In Photoshop voeg ik die opnames samen en masker ik mijn assistent er uit. Zo ontstaat een groepsfoto met een veel interessantere belichting. Je kunt het licht precies daar laten vallen waar je wilt. Deze methode leent zich niet voor alle vormen van groepsfotografie — maar voor beelden die een verhaal moeten vertellen, of voor fashion- en reclamefotografie werkt het erg goed.
Technische stappen
Er zijn een paar stappen die je kans op succes in deze aanpak drastisch verhogen.
- Zet je camera op statief. Dit lukt je niet uit de hand. Stel de camera een keer scherp, en zet hem daarna op handmatige scherpstelling.
- Zet je camera op een vrij donkere belichting. Je flits moet ten slotte verschil maken.
- Maak je foto’s. Het is geen probleem als je assistent door je beeld loopt; die masker je er later toch uit.
De laatste foto is een foto van de setting, zonder mensen. Deze foto vormt de onderste laag voor je groepsfoto waarin je de mensen terug maskert. - In je RAW bewerker krijgen de foto’s allemaal min of meer dezelfde bewerking.
- In Lightroom en Adobe Camera Raw zit een handige functie: ‘open as layers in Photoshop’.
- Nu switch je naar Photoshop. Orden je lagen. De laatste foto, zonder mensen, komt onderaan.
- Hoewel je op statief hebt gefotografeerd is de kans groot dat er toch een kleine beweging/verschuiving in je beeld is gekomen. Corrigeer dit met de functie Edit > Auto align layers.
Als die is uitgerekend heb je waarschijnlijk een paar stukjes wit in enkele hoeken. Crop de foto iets om deze hoeken te verliezen. - Masker nu een voor een je modellen terug in je beeld.
Foto’s met een verhaal
Ik wordt helemaal gaar van weer een foto van een mooi meisje met een wezenloze uitdrukking op haar gezicht en haar handen bij een gezicht op een manier dat ze in het normale leven nooit zou doen.
Binnen de MPN maken ze wel eens grapjes over ‘Rogier die altijd vraagt ‘wat is het verhaal van je foto?’ Dat is terecht, want ik hou van foto’s die een verhaal vertellen. Ik vind dat foto’s een verhaal moeten vertellen. Ik wordt helemaal gaar van weer een foto van een mooi meisje met een wezenloze uitdrukking op haar gezicht en haar handen bij een gezicht op een manier dat ze in het normale leven nooit zou doen.
En dus loop ik een vertrek binnen, kijk ik naar de ruimte; naar de mensen, naar de styling en probeer ik een verhaal te vertellen. De jongens van Hype Heroes begrepen het heel snel! Op de foto hieronder speelde een fles rum die ze hadden meegebracht een centrale rol. Op de foto hierboven speelde de barbier met zijn mes, scharen en stoel een centrale rol. Een van hen maakte een opmerking over ‘het mes op de keel zetten’ en toen had ik hem: mafia interrogation.
Dank aan David, Brian, Mike (Hype Heroes) en Joep (Barberstation voor de hele leuke samenwerking!