Even iets heel anders. Ik wil het met u hebben over de mensen die u inhuurt om voor uw evenement het licht en geluid te regelen. Als professionele evenementenfotograaf heb ik altijd te maken met de ‘professionals’ van het licht en geluid. Soms zijn dit echte professionals. Helaas is dat eerder uitzondering dan regel…
Ik geef een voorbeeld. Ik moest dit evenement fotograferen voor een groot internationaal bedrijf. Het vond plaats op een bekende evenementenlocatie. Er was gekozen om te werken met de technische huispartner van de locatie — ‘die kennen onze locatie en zijn daarop goed ingspeeld’. Voor de bijeenkomst speelde men een video af, en ik keek als fotograaf of het licht van de beamer de pannelleden niet raakte. Dat ging helemaal goed. Ik besprak met de moderator van het panel, een amerikaanse captain of industry, waar hij wel en niet kon staan, zonder dat hij in het licht van de beamer stond. De jongen van licht en geluid speelde ondertussen met zijn telefoon.
Als ik mijn werk zo slecht deed als sommige AV-jongens, kon ik wel inpakken als fotograaf…
Toen begon de bijeenkomst. De technische jongen zette de video uit en schakelde de powerpoint slide in. En wat bleek: de onderkant van de slide scheen precies op de middelste vier panelleden — zie bovenstaande foto. Ze konden nergens heen, en werden volledig verblind door het licht van de beamer. De moderator, die had gehoopt op interactie in de zaal, kon de zaal niet meer zien. Toen de beamer aanging, knipperde hij met zijn ogen en keek me vervolgens aan met een blik die boekdelen sprak: WTF? De jongen van de techniek had niks in de gaten en speelde ongeïnteresseerd verder op zijn telefoon.
Ik op mijn beurt begreep er helemaal niks van — en ook nu begrijp ik het eigenlijk niet. Dan organiseert een bedrijf een event; je brengt gasten en sprekers van over de hele wereld bij elkaar; je haalt er een goede evenementenbureau bij — en dan accepteer je dit van je beeld en geluidpartij?
Ik schrijf hierover omdat het me opvalt hoe vaak het mis gaat op het vlak van beeld en geluid. Hier een aantal dingen die ik ook regelmatig tegenkom!
- De technici letten niet goed op, en missen belangrijke cues.
“Kijkt u even mee naar deze video… ja, begin de video maar…. de video mag nu beginnen…. eg, heren… “ - Apparatuur functioneert niet.
“Zonet deed alles het nog goed… Waarom hebben we nu wel video, maar geen geluid?” - De microfoons gaan te laat aan, zodat iemand onverstaanbaar praat.
“Ben ik te verstaan… kunt mij horen…. moet ik even die andere microfoon pakken? Hallo… Test 1-2-3…” - De klikker voor de powerpoint doet het niet
Klik…. klik…. klik-klik-klik… “Hij doet het niet.”
Of er wordt naar het scherm gewezen met de klikker met een punt-laser, in de hoop dat dat de 1000 man in de zaal dat rode puntje wel kunnen volgen. Niet dus…. - De kleuren van de beamer kloppen niet. Of de resolutie…
“Nou, wat hier dus paars is zou eigenlijk blauw moeten zijn…. En die foto wordt op deze beamer een beetje uit verhouding getrokken…” - Sprekers staan vol in het licht van hun eigen presentatie en hebben tekst over hun voorhoofd heenlopen.
“Als het licht misschien even uit kan… ik kan niet zien wie er zijn hand opsteekt…”
Ik vind het echt ongelofelijk hoe fout het kan gaan met licht en geluid. Microfoons die niet aangaan, batterijen die op zijn, klikkers die niet werken, beeldverhoudingen die niet kloppen, video’s die niet starten… als ik als fotograaf mijn zaakjes zo slordig deed als veel van deze zogenaamde AV-specialisten, kon ik mijn bedrijf wel opdoeken! Maar kennelijk vind men het heel normaal dat dit soort dingen gebeuren en accepteert men het gewoon… De ironie is dat men dit soort problemen verwacht en dus accepteert! Ik begrijp dat niet…
Pas geleden fotografeerde ik een evenement. Tijdens het evenement liep ik door de hele zaal, zonder dat het opviel. Ik was voorin, achterin, aan de zijkant van het podium, tussen de mensen… maar ik viel niet op. Wat wel opviel was de techniek. Letterlijk alles ging mis. Spectaculair mis! Maar aan het eind van de dag werd iedereen bedankt: de dagvoorzitter, de sprekers, de organisators, de panelleden, en ja … ook de mensen van de techniek.
Eén persoon werd niet genoemd. Die leverde echter wel de volgende dag een hele mooie en uitgebreide foto-reportage aan.
De moraal van het verhaal: ook in het land van beeld en geluid zijn er goede en slechte partijen. Je kunt voor een goedkope partner gaan — maar goedkoop is meestal duurkoop. Mijn advies? Maak gebruik van een goede partij; spreek bovenstaande punten goed door, en reken je beeld- en geluidsleverancier ook af op het resultaat. Er is geen enkele reden dat uw evenement geplaagd moet worden door technische problemen!
O ZO herkenbaar. Lees het altijd met veel interesse Rogier, je blogs. Als ik vragen mag, hoe ga jij om met AV partners/locaties/klanten die graag fel oranje of blauwe spots gebruiken door de hele zaal? Maak dit toch nog steeds met enige regelmaat mee.. Het maakt portretten schieten bij vlagen behoorlijk moeilijk.. Ben benieuwd hoe jij hiermee om gaat! Maar de moraal van je verhaal, er zijn zeker veel slechte partijen en er word lang niet altijd gedacht aan het werk van de fotograaf hierbij.
Hoi Floris,
Dat er niet wordt gedacht aan het werk van de fotograaf bij het maken van de lichtinstelling vind ik niet zo gek. De kunst voor de fotograaf is om te weten hoe hij moet omgaan met het aanwezige licht. Ik heb simpelgezegd twee strategieën: