Over de prijzen van fotografie

If you think it’s expensive to hire a professional, wait till you hire an amateur.
— Red Adair

Ik schrijf dit blogje voor alle mensen die mij te duur vinden. Met zekere regelmaat zijn er mensen die enigszins geschrokken reageren op mijn prijs: ‘oh, dat is meer dan ik had verwacht’ en ‘daar schrik ik van’. Ze verwachten duidelijk minder te betalen dan de prijzen die ik noem.

Deze week werd ik opgebeld door een dame die ‘diverse portretfoto’s’ van zichzelf nodig had, in de studio gemaakt op verschillende achtergronden. De foto’s moesten ‘enigszins bewerkt worden’ om haar wat jonger en fruitiger voor de dag te laten komen. Ze had donderdag tijd, en kon het dan in 1,5 uur?

Ik zei ja en vroeg er €250 voor. Ik weet uit ervaring hoeveel tijd er in zo’n opdracht gaat zitten en wilde eigenlijk meer vragen, maar vermoedde dat dat teveel zou zijn. Maar ook op de prijs die ik noemde was ze al verontwaardigd; dat was ‘belachelijk duur’. Ze dacht zelf aan een paar tientjes. Waarmee ik vriendelijk afscheid van haar nam.

Ik schaam mezelf niet voor mijn prijzen. Ik ben niet de goedkoopste fotograaf — en ik heb ook geen enkele ambitie om dat te zijn. Ik ben serieus, werk met serieuze apparatuur en stop veel tijd in training en nabewerking. Natuurlijk zijn er goedkopere fotografen dan ik (overigens ook duurdere) — en met een beetje zoeken vindt u misschien wel iemand die het voor de helft van mijn prijs (of nog minder!) wil doen.

Nare gevolgen

Het is waar: in deze markt werken relatief veel fotografen tegen lage tarieven. Dat heeft twee nare gevolgen die ik regelmatig tegenkom. Enerzijds ontmoet ik bijna wekelijks opdrachtgevers die voor een goedkope fotograaf kozen en naderhand ontevreden zijn met het resultaat.  Iedereen kan 10 goede foto’s op een website zetten, maar dat betekent niet dat iedere fotograaf ook met uw opdracht uit de voeten kan! Goedkoop blijkt maar al te vaak toch duurkoop te wezen.

Anderzijds ontmoet ik, ook heel regelmatig, fotografen die ver onder hun kostprijs werken en de boel niet kunnen bolwerken. Professional photography is about more than ‘making money – it’s about making a living! Ik ken fotografen die denken dat ze aan €1500/maand genoeg hebben — totdat de belastingdienst langskomt… en over de toekomst en over iets als pensioen denken ze al liever helemaal niet na!

Wat moet een fotograaf kosten?

Fotografen zijn er natuurlijk in alle soorten en maten. Net als auto’s, huizen, kleding, en soorten brood heb je goedkope types, gemiddelde types en dure types. Je hoeft geen BMW, Audi of Mercedes te kopen — maar die zijn wel sneller, sterker, mooier, comfortabeler en gaan langer mee. Daar zit de innovatie en de kracht. Met een Fiatje trek je minder bekijks! En ‘bekijks’ is nou net waar het bij foto’s wel om gaat!

Rekent u even mee?

Opdrachtgevers die mij ‘te duur vinden’ maken de fout te denken dat ze alleen betalen voor mijn camera en een uurtje van mijn tijd. Waarom dan zo’n ‘hoge’ prijs rekenen? Ze hebben zelf een camera die €500 heeft gekost, dus wat zal die van de fotograaf kosten – €1500? Dus als we die even huren voor een uurtje of twee, dan moet dat toch geen honderden euro’s kosten?

Ik zet even wat dingen voor u op een rijtje. De kosten van een professionele fotograaf zijn ondermeer:

  • Apparatuur
    Mijn camera kost wel iets meer dan €1500 — namelijk €6000. En dan heb ik het nog niet over de lenzen (daar zitten de werkelijke kosten). Als ik u kom fotograferen komt er een tas mee waar u een redelijk luxe auto voor zou kunnen kopen… Zo neem ik niet één, maar twee camera’s mee. Zodat, als er één dienst weigert, ik gewoon door kan gaan. Dat is ‘what separates the men from the boys’ — of te wel dat scheidt de professional van de amateur.
    Feitje: de beginnende fotograaf begint met een investering van €15.000. Intussen zijn mijn zakelijke investeringen daar een veelvoud van.
  • Vervoer
    Met alle spullen die ik nodig heb is OV geen optie. In mijn auto heb ik voldoende spullen om al uw opdrachten aan te kunnen. En met die auto rijd ik 35.000km/jr.
  • Computer en software
    We hebben iets meer nodig dan een eenvoudige computer. Als ik een portret maak en even u wat slanker maak in Photoshop, creëer ik een plaatje van 500Mb… en dat doe ik op een computer die €4000+ kost. Ik gebruik een gacalibreerd scherm, zodat uw kleuren helemaal kloppen. En misschien weet u wat Photoshop kost — en dat is maar één van de software pakketten die ik gebruik!
  • Kantoor en studiohuur
    We moeten ook ergens werken. Studio’s zijn niet de kleinste ruimtes…
  • Training
    Ook hier leiden internet en digitalisering tot snelle ontwikkelingen. Je kunt niet achteroverleunen en uitgaan van business as usual.
  • PR & marketing
    Die google link waar u op klikte kostte het een en ander… Deze website scoort hoog in de Google Search Ranking — heeft u enig idee hoeveel tijd en geld daar in gaat zitten?
  • Telefoon en Internet
    Ik stuur per week zo’n 50Gb aan foto’s naar opdrachtgevers. Dan heb je een redelijke internetverbinding nodig.
  • Administratiekosten
    Ik heb een boekhouder en accountant. Ironie: niemand klaagt als de accountant €130/uur rekent – en die heeft alleen een computer, bureau en een stukje software nodig!
  • Verzekeringen
  • Abonnementen en lidmaatschapsgelden
  • Belastingen, Ziektekostenpremie’s
  • En dan de kosten van je levensonderhoud, hypotheek, vakantie, kleding, pensioenvoorziening, de opleiding en sport van de kinderen, en eventuele goede doelen die je wil steunen…

Declarabele uren

U ziet het: dat is een behoorlijke optelsom! Dat moet je dus terugverdienen met je fotografie. Nou zitten er in een week 168 uur waar dat in moet gebeuren. Vraag is hoeveel uur je werkelijk declarabel kan zijn…

Volgens de International Sosciety of Professional Wedding Photographers is de gemiddelde fotograaf 12,7% van zijn tijd daadwerkelijk aan het fotograferen. Dat vind ik wat laag, maar zelfs de beste/drukste fotografen die ik ken zijn niet meer dan 50% declarabel. De rest van de tijd zijn ze bezig met nabewerking, administratie, netwerken, marketing, printen, etc…

Die dame van dat portret vergat even dat ze ook gebruik maakt van mijn studioruimte; dat ik ook nog geruime tijd bezig ben met nabewerking; en dat ik die middag geen andere opdrachtgever meer kan helpen. De bakker kan klant na klant van dienst zijn; een fotograaf helpt gewoonlijk één klant per dagdeel.

Conclusie

Waar we het nog niet over hebben gehad is de persoon van de fotograaf zelf. In een professionele fotograaf ontmoet u een gedreven professional die jaren heeft geoefend, training heeft gevolgd, diploma’s heeft gehaald, heeft gegraven en geworsteld om zijn techniek perfect te krijgen. Veel professionele fotografen hebben, net als ik, een academische achtergrond en denkniveau. Hij is een expert: iemand die meer dan 10.000 ‘vlieguren’ heeft. U bent bij hem in veilige handen.

En nee — hij (of zij) werkt niet voor tientjes.

30 thoughts on “Over de prijzen van fotografie”

  1. Ik sluit mij grotendeels aan bij je argumenten Rogier en vind het interessant om jouw visie hierop te lezen. Vanuit de basis klopt het dat mensen vaak naief zijn in hun redeneren mbt dergelijke tarieven. Ik vind het door jou gevraagde tarief overigens nog erg meevallen! Waarom mag de advocaat wel veel verdienen maar een fotograaf niet een fatsoenlijk uurtarief vragen voor al het werk dat het omvat… Mensen zouden moeten inzien dat je voor kwaliteit gewoon moet betalen! Bovendien als ik je werk zie vind ik dat je het meer dan waar maakt.
    Keerzijde (staat natuurlijk los van deze dame) – er zullen altijd fotografen zijn met minder ervaring die het ook voor minder kunnen doen (ik kijk hierin even naar mijzelf). Desalniettemin pak ik dingen niet aan als ik niet 120% overtuigd ben van mijn kunnen. Huwelijken, etc. Ik waag mij er niet aan. Beperk mij tot hetgeen waarvan ik weet dat ik het kan omdat ik niet het risico wil lopen dat klant niet tevreden is. Overigens vind ik mijzelf nog niet goed genoeg om mezelf actief te promoten en komt alles uit eigen netwerk. Ergo: wanneer mag je jezelf fotograaf noemen als jonge, gepassioneerde en bevlogen (amateur)fotograaf die er graag meer mee wilt??? Interessant vraagstuk denk ik zo 🙂

    1. Floris, bedankt voor je reactie en wat leuk om van je te horen!
      Ik vond mijn eigen prijs zeer meevallen — vandaar ook het vuur in mijn blogpost!
      Er zijn inderdaad altijd fotografen die het goedkoper kunnen. Vaak zijn dit echter mensen die voor hun inkomen afhankelijk zijn van een werkgever, en die de inkomsten die ze zo nu en dan uit fotografie halen gebruiken om een nieuwe lens te kopen. Niemand die zegt dat sommige amateurs geen geweldige fotografen zijn — maar een professionele fotograaf is dag in, dag uit bezig met het perfectioneren van 1. zijn fotografie; 2. zijn service; 3. zijn netwerk; 4, zijn nabewerking – etcetera. Iedereen mag zelf kiezen wie of wat hij wilt (it’s a free country), maar mijn advies zou zijn: huur een professionele fotograaf in voor minder risico, meer mogelijkheden, een betere service, minder paniek, geen verrassingen — en misschien ben je zelfs uiteindelijk toch goedkoper uit!

  2. Een erg goed stuk met veel kernen van waarheid en herkenbaar. Ik ben startende ondernemer die ook worsteld met de prijzen. Ik daarentegen heb geen academische achtergronden. Ik ben autodidact maar dat wil niet zeggen dat ik mijzelf niet continue “bijschool” Ervaring of de “vlieguren” zijn denk ik net zo belangrijk als de opleidingen. Wat ik wil zeggen is dat opleiding niet alles zegt. Maar hoe dan ook een goed stuk!

    1. Daphne, bedankt voor je reactie! ik ben net als jij autodidact. Ik heb een academische opleiding genoten — maar op een heel ander vlak! Het is zelfs zo dat onder de professionele fotografen die ik ken er maar heel weinig een fotografische opleiding hebben genoten — en zij spreken er zonder uitzondering laagdunkend over. Zo van ‘daar heb ik niet veel aan gehad’. De meeste fotografen die ik ken zijn er wat later in hun leven ingedoken. Dus ik ben het helemaal met je eens: ‘vlieguren’ oftewel ervaring is het meest belangrijk!

      1. Annemiek Faber

        Beste Rogier,
        Dank je wel voor het informatieve en goede stuk, dat je geschreven hebt.
        Ik vind je foto’s heel mooi en je prijs hiervoor prima.
        Ik heb zelf de basisopleiding aan de Fotovakschool gedaan en was hier niet echt tevreden over.
        Ik ben zelf nu startend fotograaf en zal alleen de opdrachten doen, waarvan ik weet, dat ik de goede kwaliteit geef, die ik momenteel kan leveren. Dit bespreek ik alijd in een gesprek van tevoren.
        Verder leer je inderdaad veel van lezingen, workshops en het bekijken van veel foto’s.

        Ik vind het wel heel fijn, dat je alle kosten eens op een rijtje hebt gezet. Hier staan de meeste mensen niet bij stil. Net als de nabewerking, waar bij mij nog veel tijd in gaat zitten. Dus daar gaan we nog een extra workshop voor volgen. Op de opleiding was hier heel weinig tijd voor helaas.

        Ik wens je veel succes in je werk en misschien zie ik je nog een keer bij een lezing.

  3. Beste Rogier
    Mooie blog afgezien van de iets mindere kosten geen studio doe alles op locatie vindt ik het een geweldige uitleg en die dame van een paar tientjes die zullen er altijd zijn
    Succes en als je het goed vindt deel ik deze blog op Facebook
    mvr Colegiale groet
    Frans

  4. Beste Rogier,

    Wat een goede stuk heb je geschreven.

    Ik ben ook een autodidact en bij mij geen gedoe van, te duur. Ik heb uren besteed aan mijn fotografische kwaliteiten en als klanten mij te duur vinden, dan kan ik ze helaas niet helpen.

    Heel veel succes met wat je doet.

    Met vriendelijke groet,

    Cainva isenia

  5. Rob Van der Lingen

    Beste Rogier,

    wat een heerlijk duidelijk en herkenbaar verhaal. Maar omdat “iedereen” tegenwoordig kan “fotograferen” met haar/zijn iPhone en dat dus de norm bepaalt, krijg je dit soort discussies. Ik vond jouw €250,- voor die shoot van die dame niet over the top, gewoon een keurig bedrag waarbij je al rekening hield met een mogelijke reactie van de dame in kwestie. En inderdaad, van de gemiddelde fototas van een fotograaf kun je een middenklasser kopen. Succes, Rob

  6. Marianka Peters

    Beste collega,

    Wat is je blog herkenbaar. Ik ben dit jaar 30 jaar professioneel fotograaf en als zzp’er ingeschreven. 27 jaar lang een grote fotostudio gehad in de binnenstad, waar ik me helemaal kon uitleven. ca. 60-70 huwelijksreportages per jaar, incl. fraai album met échte foto’s, dus booming business. Voor dubbele boekingen huurde ik freelance collega’s in. Het liep gesmeerd. Tussendoor ook een groot aantal bedrijven waar ik huisfotograaf was en natuurlijk mijn dagelijkse foto’s voor de lokale krant. En toen kwam de digitale fotografie opzetten. Zeker als het om prijzen ging, was ik steeds vaker bezig mijn eigen prijzen te rechtvaardigen zoals jij ook in je blog deed. Vier jaar geleden ben ik gestopt met huwelijksreportages. Een enkele doe ik nog op verzoek, omdat ze kwaliteit belangrijker vinden dan prijs. Drie jaar geleden merkte ik dat ik me in de studio een slag in de rondte werkte om de huur van het pand te kunnen betalen. Voor mij was het duidelijk. De koek was op. Gezinnen die jaarlijks terug kwamen voor een professionele fotoshoot deden dit zelf of gingen langs Piet de amateur op een slaapkamertje. Heel jammer, ik mis de sociale fotografie nog steeds omdat je daar heel veel creativiteit in kwijt kan. Bedrijfsfotografie doe ik nog steeds, maar hiervoor wordt je alleen ingehuurd als het moeilijke opnames zijn of als het hotemetoten op bezoek komen. Dan willen ze geen risico.
    Enfin, in mijn kast staan nog drie complete sets Hasselblads met lensen en andere apparatuur. Ik ben uiteraard ook al lang over op digitaal, maar ik kan er geen afstand van doen. Al met al had ik het einde van mijn carrière (ik moet nog wel een jaar of 8) heel anders willen zien. Het dreigt nu als een nachtkaars uit te gaan. Maar goed dat je het nu hebt vastgelegd in je blog. Succes verder.

    1. Hoi Marianka,
      Dank je voor je reactie en je eerlijke verhaal. Ik ben er een beetje stil van… Je schetst de veranderingen goed. Zelf ben ik als fotograaf echt begonnen in het digitale tijdperk en heb ik die ‘goede oude tijd’ nooit gekend. Ik ben daar soms maar blij om, want ik begrijp hoe moeilijk het is om te wennen aan het nieuwe landschap waar we ons in bevinden. Ik denk niet dat het als een nachtkaars hoeft uit te gaan, zoals jij schrijft — maar ik begrijp zeker dat dat ingewikkeld is. Ik wens jou ook succes!

    2. Danny Griffith

      Beste Rogier,

      Zeer intressant stuk mbt photography indeed. Je bent zeker niet duur en als ik alle kosten en app optel ben je zelfs een dief van je eigen buidel. Ik moet dus dan ook zeggen dat ik het met een aantal dingen die je meegeeft NIET helemaal mee eens ben.
      Ik voel en hoor dat het tijdperk waarin je opereert 1is dat vervlogen is. Photography is Art. En kunst is organisch. altijd zo geweest en het zal zo ook blijven. Het is niet “gebonden” aan peperdure camera’s en apparaten a’ 6000€
      Ik ben zelf amateur fotograaf en heb 1 ding geleerd. The basic principels of Photography is Understanding Light en being Creative! Daar draait het fotograveren om. Ik begrijp heel goed dat er ook een business side aan het geheel is, maar zelf daarmee kan je creatief mee omgaan. Sterker nog. Dat zal wel moeten in Deze informatie tijdperk waarin we nu zitten.
      Te vaak heb ik proffesionele fotograven in nederland meegemaakt waar alles op en top proffesioneel WOW uitzag BEHALFE de foto’s
      Daar liepen de kantjes vanaf en waren veelste gewoon. Maar wel peperduur. Alles evolueert guys. Maar als je op je A-game bent mbt je foto’s, blijf je verdienen. Dat deze dame je voor een paar tientjes wilt laten werken is natuurlijk te zot voor woorden, dus daar ga ik ook niks aan vuil maken. Maar mensen willen betalen als men Art ziet. Alvorens ik met iemand werk laat ik ZIEN wat men kan verwachten. Sell the Art. Het kan geen enkele klant schelen wat de camera heeft gekost. Its about what you can do with it. De een mag een camera van 8000€ hebben maar waar de ander met een veel goedkopere camera met een paar GOEDE lenzen, een 4 keer mooiere foto schiet.

      De fabel dat je veel geld nodig hebt om dit werk te doen is Onzin. It’s about the CREATIVE MIND! Je maakt het zo duur als men wilt. Ik persoonlijk koop Geen camera ala’ 6000 als ik er niet het 10 voudige aan inkomsten binnen haal. Dat is zaken doen 1op 1. Doel is de opdrachtgever geven wat hij niet had verwacht en hem met je Skills Wegblazen. Als je deze vorm van kunst Echt begrijp kun je een niche in de branche creeren

      Good light

      1. Danny,
        Je zoemt wel erg in op de apparatuur. Je centrale punt, dat je ook met een goedkopere camera een goede foto kunt maken, is natuurlijk helemaal waar. Sterker nog: je hebt helemaal geen camera nodig: ook met je iPhone kun je onder bepaalde omstandigheden een geweldige foto maken. Maar wil je je opdrachtgever om de meeste omstandigheden willen voorzien van een goede foto, dan moet je investeren. het idee dat je een A-game kunt leveren en je opdrachtgever kunt wegblazen met je skills zonder serieus te investeren is een illusie.

  7. Goed verhaal en helemaal mee eens. Ook ik ben beginnende ondernemer maar het valt zeker niet mee om mensen een goed bedrag te laten betalen voor al het werk dat ik doe. De meesten hebben een telefoon met camera dus kost het hun niks. Waarom moeten die van mij dan zo duur zijn is een veel voorkomende reactie? Tegenwoordig zijn plaatjes van vluchtige aard temeer omdat er nauwelijks nog wat geprint wordt. Men is tevreden met een klein plaatje op hun telefoon.

  8. Nog een kleine reactie van mijn kant. Toen ik binnen de fotografie begon in 1983 had je geen andere keus dan verplicht een fotoacademie of fotovakschool te volgen. Mijn toenmalige partner was persfotograaf (o.m. Zilveren Camerawinnaar) en dit vak was vrij van wettelijke regels. Om het vak ‘fotograaf’ uit te kunnen oefenen was je verplicht een vestigingsvergunning te hebben. Daar hing een vakdiploma in de fotografie aan vast. Je kon dus niets anders dan een paar duizend gulden investeren in een vakopleiding, eerst 3 maanden in de doka voordat je werd ‘losgelaten’. Technische kennis van dokawerk en basiskennis van camera’s (belichting, diafragma’s, alles handmatig instellen) heb ik er goed geleerd, over creativiteit niets. Daar was geen ruimte voor helaas omdat ook de smaak van docenten verschilde. Ik blijf van mening dat je je creativiteit pas echt kwijt kunt door het fotograferen zelf en zo je eigen stijl weet te ontwikkelen. Zoals Rogier al zei, vlieguren zijn belangrijk. Toen de vestigingsvergunning nog bestond, was er weinig concurrentie. Sinds de vestigingsvergunning is afgeschaft, ook bij bakkers en slagers, is het vak vogelvrij verklaard. Ik zat ooit in het bestuur van beroepsfederatie en daar werd gevreesd voor het voortbestaan van de fotograaf omdat iedereen zich hiervoor kon uitgeven zonder benodigde papieren. Gelukkig is het nog altijd zo dat kwaliteit zich niet verloochend. en dat heb ik (gelukkig) aan den lijve ondervonden. Al is het zo dat je als professional vooral wordt ingehuurd voor ‘moeilijke’ en ‘lastige’ klussen, die ze zelf niet kunnen. Daartegenover staat dan een rechtvaardige vergoeding. Er zullen altijd mensen zijn die voor een habbekrats een dag meelopen op een bruiloft. Op internet zie je prijzen van 300 euro incl. foto’s. Dit zul je altijd houden. Ik ga hiervoor de deur niet meer uit. Dus een wijze raad van een ‘ouwe’ fotograaf. Ga uit van je eigen kracht en durf je te onderscheiden. Dan komt het vast goed.

  9. Hallo Rogier,
    Goed stuk! Ik ontdekte het via twitter en ben zo vrij geweest je blog te rt-en. Wie weet dat er toch nog een paar mensen het gaan snappen!
    Succes en sterkte! Léontine

  10. tja dat is dus wel de eeuwige discussie. de buurjongen doet het voor minder. maar je overzicht klopt als een bus. het is alleen zo lastig om de “consument” te overtuigen dat het geen hobby is.

  11. Rogier,

    Bedankt voor deze blog. Wellicht een blog die velen niet zouden durven schrijven.
    Ik ben een duidelijke amateur. Maar een gemotiveerde. En ooit, als mijn leven er om vraagt zou ik de switch naar fotografie wel eens kunnen overwegen. Jouw blog is dan zo waardevol.
    Mijn andere professionele leven is nu te interessant en te waardevol. Maar er kan een dag komen dat ik dat (fysiek) niet meer kan. En dan zou mijn tweede passie wel eens mijn eerste job kunnen worden. Dan ga ik jouw blog nog eens opnieuw lezen.

    Ik wens je heel veel succes en bedankt voor deze mooi geschreven blog.

    Pieter Maes
    Hobby fotograaf, maar vooral gedreven beroeps brandweerman en hulpverlener.

  12. Hallo Rogier,

    Wat een goed en tegelijk inspirerend blog! Ik zelf ben een beginnend fotograaf en ben op het moment zeer actief in de product en interieurfotografie. Wat ik nu weet over fotografie is zelfstudie:) en ook gedeeltelijk (50%) krijg ik online (live) rechtstreeks vanuit amerika les van een zeer populaire productfotograaf. Sinds kort is er een bedrijf die gebruik wil maken van mijn diensten voor wat betreft interieurfotografie na het zien van mijn portfolio, ik wil, als freelancer zeker niet goedkoop zijn maar ook niet te duur als beginnend fotograaf. Heb jij enig advies? En zeer mooie product foto’s in uw portfolio :).

    Groeten Giuseppe Baarh

  13. Arthur Wiegman

    Vlak het feit dat sommige opdrachtgevers ook voor een dubbeltje op de 1e rij willen zitten met zogename (wurg/ slik of stik) kontracten.

    En bepaalde opdrachtgevers die als “besparing op de kosten” maar een redactie lid/stagaire op pad sturen met een goedkope camera en dan ontevreden zijn als de kwaliteit tegenvalt.

    Met vriendelijke groeten.

    Arthur Wiegman

  14. Je hebt helemaal gelijk Rogier! Een klant ziet niet wat een fotograaf in de loop van de tijd moet investeren in apparatuur, software en vervoer. Veel klanten denken klik, filtertje er over gelijk de foto’s mee op cd… helaas werkt het zoals jij hier beschrijft niet zo. Fotografie blijft vakwerk ook in het digitale tijdperk!

  15. Beste Rogier,
    Mooi en duidelijk verhaal. Als de foto’s niet meer verkopen, kun je nog tekstschrijver worden; om de investering hoef je het niet te laten 😉

    Toch zit er aan je goede verhaal een kantje dat niet onderbelicht mag worden: zelfbeklag.

    Welke emotie wil je oproepen met je tekst, welk actiedoel heb je? Ik denk dat jet gewoon eerlijk wilt vertellen wat de werkelijke kosten zijn en dat je prijs eigenlijk heel billijk is. Ik denk dat je wilt dat mensen je prijs begrijpen en de foto door jou laat maken.
    Edoch, je gebruikt af en toe woorden zoals iemand ze gebruikt die een gevoel van medelijden wil opwekken. Dat roept bij de lezer een reactie op: jij wilt fotograaf zijn, jij maakt je keuzes zoals je ze maakt, niet piepen, doorsjouwen.
    Wat is dan bereikt:: geen begrip en geen opdrachten.

    Het gaat uiteindelijk niet om je verhaal, maar om datgene wat je ermee bereikt.

    Ik wens je oprecht ontzettend veel succes met je werk.

    Groeten,
    Martin

  16. Herby Hulsebos

    Beste Rogier,

    je hebt helemaal gelijk! Net als jij ben ik academisch geschoold en zo werkzaam, daarnaast zet ik nog wel eens mensen op de foto. V.w.b. het fotograferen ben ik ook autodidact, heb het in de praktijk geleerd op mijn vele reizen over de wereld. Hierbij vind ik mensen fotograferen toch steeds het leukst.
    Qua prijzen hanteer ik een ander regime. Dat kan ik doen omdat ik er niet in mijn levensonderhoud van afhankelijk ben. Hierbij pas ik differentiatie toe. Directe collega’s die een nieuwe LinkedIn foto willen zet ik voor niks op de foto en zo ook diverse collega’s die aan een or-verkiezing meedoen. Een evenement als een betaald congres met de aanwezigheid van hotemetoten is een andere zaak; die laat ik goed betalen, de entreeprijs voor een deelnemer is meestal een aardige indicatie. Verder hanteer ik voor “gewone” mensen tarieven zoals jij aangeeft, iets er onder zelfs want een hoop overhead kosten die jij hebt heb ik niet. De reactie “belachelijk” kom ik ook tegen. Zouden ze me voor mijn eigen vakgebied inhuren dan zijn ze dat per uur kwijt overigens…
    Ik wens je veel succes en vooral klikplezier!

  17. Tsjah ook ik sta achter je. Kwam per toeval op deze blog, en heb ehm van begin tot einde gelezen 😉 waar ik me altijd zo kapot aan erger is het feit dat er steeds meer hobbyfotografen op sociale media opduiken. De mensen die net van hun digitaal camera’tje de overstap hebben gemaakt naar een spiegelreflex. En meteen hier en daar photoshoots gaan verloten. En vervolgens de lage prijzen gaan hanteren omdat meer niet nodig is aangezien zij er niet van hoeven te leven. Dit soort taferelen sloopt de fotoindustrie. En nou hou ik m’n klep dicht want de stoom komt uit m’n oren.

    1. Leuk dat je reageert! Ik begrijp je frustratie, maar deel die niet. Mijn insteek is anders: als een klant niet duidelijk verschil ziet tussen mij en die amateur, dan moet hij mij niet kiezen — en doe ik iets niet goed! We zijn allemaal begonnen als amateur. Ik heb dus geen probleem met die ‘nieuwkomers’, maar moet hard werken zodat het verschil duidelijk is. Ik zoek het dus bij mezelf…

  18. Hoi Rogier,

    Ik herken je struggle heel erg goed. Zelf ben ik ook fotograaf en ik heb regelmatig mensen die reageren “Vraag je zoveel?” of “Je uurtarief is te hoog.”

    In het begin nam ik veel opdrachten aan zonder na te denken wat een helder uurtarief was. Nu ben ik kritischer geworden. Ik run geen side project. Ik ben geen hobby fotograaf. Dit is mijn werk, mijn fulltimebaan.⠀

    Ik kan met 100% zekerheid zeggen dat ik nooit oordeel over iemand zijn uurtarief. Het past binnen mijn investeringsbudget of niet – Don’t judge what you dont understand.

    Ik ken de persoon in kwestie niet. Ik weet niet wat voor investeringen die persoon heeft, hoe gespecialiseerd zijn expertise is of wat zijn huur is!

    Ik vind dat jij je nog aardig verdedigd. Je zegt: ” Ik ben niet de goedkoopste fotograaf — en ik heb ook geen enkele ambitie om dat te zijn. Ik ben serieus, werk met serieuze apparatuur en stop veel tijd in training en nabewerking.” – Al was je wel de allerduurste, al had je geen enkele apparatuur en doe je 10 minuten over een shoot?

    Mark Uyl komt op een set en portretteert binnen 10 minuten een BN’er.

    Je fotografie is prachtig en je levert kwaliteit. Iedereen die voor een dubbeltje op de eerste rij wilt zitten gaat maar naar een hobby fotograaf.

    Groetjes,

    Sophie

  19. Leuk stuk!

    Wat ironisch is, je schrijft een stuk over waarom mensen zich afvragen hoe het komt dat fotografen duur zijn. Echter, je maakt een heel bold statement over accountants. lees: “Ik heb een boekhouder en accountant. Ironie: niemand klaagt als de accountant €130/uur rekent – en die heeft alleen een computer, bureau en een stukje software nodig!”

    Ik ben zelf een accountant en een fotograaf en beaam je verhaal over fotografen wel, maar ben het niet eens met je statement over accountants;)

    Mvg, NM

    1. Hoi NM,
      Het zou, theoretisch gesproken, onder speciale omstandigheden, heel misschien, eventueel mogelijk kunnen zijn dat ik, om mijn argument kracht bij te zetten, de zaken een ietsiepietsie gepolariseerd voorstel. 🙂

Leave a Comment

Your email address will not be published. Required fields are marked *